Wat is Visual Storytelling?

Visual storytelling in de fotografie

Met visual storytelling in je fotografie maak je gebruik van een reeks afbeeldingen om een verhaal, een boodschap of emotie over te brengen op de toeschouwer. In plaats van alleen maar losse foto's te maken, gebruik je beelden om een narratief op te bouwen dat emoties oproept die je toeschouwer meeneemt. Hierbij worden technieken bewust ingezet om een verhaal te vormen dat resoneert met de toeschouwer. Jij bent de zender en de toeschouwer is de ontvanger. Met bewezen technieken uit de geschiedenis van de beeldtaal zul je de toeschouwer niet alleen geïnteresseerd krijgen voor je verhaal, maar ook voor je fotografie.

Intentie-Vorm-Resultaat

De afgelopen 20 jaar heeft de fotografische story telling steeds meer terrein gewonnen. We zien een groot aantal fotografen vanuit hun autonomie (een zelfstandige intrinsieke motivatie) maar ook vanuit toegepaste fotografie, een verhaal maken. In tegenstelling tot verhalende fotografie eigent de fotograaf zich steeds meer vrijheid toe als het gaat om het loslaten van ‘fotografische conventies’. Hij/zij neemt een autonome insteek die op diverse fotografische disciplines (met fotografische disciplines bedoelen we documentair, mode of straatfotografie e.d.) kan zijn  opgebouwd waarbij het suggererende karakter van het project een belangrijke toevoeging is. Het verhaal hoeft niet perse een weergave van de werkelijkheid te zijn maar wekt een suggestie. Het roept vragen op.

Story telling dient een gevoels-of ervaringswereld aan te spreken waarbij de toeschouwer herkenning ervaart en erdoor ‘geraakt’ wordt. Hiervoor heb je inzicht en goed gereedschap nodig.

IVR

  • Inzicht: in de bovenstaande driehoek zie je drie woorden staan; Intentie-Vorm-Restultaat. I'ntentie' is je idee, 'vorm' is je gereedschappen palet, en 'resultaat' is de inhoud van je serie. Jouw tentoonstelling, je foto's voor een wedstrijd of je boek o.i.d.
  • Gereedschappen: dit zijn de zgn. vormtoepassingen en we kennen er 12.

Hoe maak je een goede storytelling?

Naast de driehoek Intentie-Vorm en Resultaat is het belangrijk om de vormen te kennen. Vormen of vormtoepassingen zijn de belangrijkste bouwstenen die je in wil zetten om tot goede storytelling te komen.

De 12 vormtoepassingen zijn:

  • Kleur of zwart/wit; is een belangrijke vraag die je je moet stellen als je aan een project begint. Waarom en wanneer maak je een keuze tussen één van de beiden, of misschien gebruik je ze allebei?
  • Dead pan; is direct en gaat voorbij aan de conventies binnen de oude schilderkunst en luistert naar de ontwikkeling van de BEELDtaal.
  • Context-Framing; is het samenvoegen van twee of meerdere belevingswerelden in één foto en/of het verwijzen naar een ander onderwerp binnen dezelfde foto.
  • Lichtbeheersing; dit is een vormtoepassing die gebaseerd is op het Zonesysteem en maakt je bewust van de lichtwaarden die je fotografeert.
  • Flits; is meer dan je denkt. Vroeg of laat ga je het nodig hebben ondanks dat je het waarschijnlijk lelijk vind of bijna nooit gebruikt.
  • Typologie; is de overeenkomst van de verscheidenheid van het onderwerp wat je fotografeert. Een goede typologie is een sterke communicator met relatief weinig middelen.
  • Suggestief-uitsnede; ligt in een ongrijpbare tussenwereld.
  • Suggestief-Off focus; leidt direct naar een gevoels- of ervaringswereld.
  • Documentair portret; kun je gebruiken om een bepaalde gemeenschap of cultuur te laten zien, om een sociaal of politiek probleem onder de aandacht te brengen, of om een menselijk verhaal te vertellen.
  • Beschouwend; is dé manier om het landschap te fotograferen waarbij je meerdere vormtoepassingen in mee kunt nemen. Met beschouwend neem je jouw toeschouwer mee naar een andere kijk op de wereld
  • Alien view; zet je interpretatie uit en sta open wat de foto je verteld.
  • Grafisch element; door een grafisch element in een andere context te plaatsen geef je een nieuwe betekenis aan je foto.

Voorbeelden van visual storytelling

We laten drie fotografen uit onze opleiding zien die een persoonlijk document hebben gemaakt en dit hebben geëxposeerd tijdens één van onze UNCOVER tentoonstellingen.

Ineke Meijs volgt als een straatfotograaf de ontdekkingsreis van haar kleindochter; "Haar belevingen en invullingen maken mij bewust van mijn eigen perceptie die door de jaren heen ontstaat."

Deze serie bestaat uit 42 foto's


Foto's: Ineke Meijs

Susan Waltman fotografeert tijdens haar wandelingen en verzamelt berichtjes uit kranten. Deze foto's en krantenberichtjes puzzelt ze bij elkaar en langzaam ontstaan nieuwe combinaties van ‘waarheden. "Dagelijks worden we overspoeld met allerlei nieuws via verschillende media. Zo ervaar je via verschillende kanalen meerdere ‘waarheden’ over een onderwerp. Kunnen we onze bronnen nog wel geloven…en wie bepaalt eigenlijk wat we te zien krijgen. Hoe meer ik mijn compilaties zie, des te geloofwaardiger ze worden als medium op zichzelf."

De volledige krant bestaat uit 8 pagina's


Foto's en concept: Susan Waltman


Ruud van de Steeg haalt in zijn fotoserie zijn jeugdherinneringen boven en laat zijn gevoelswereld spreken; "Door dit project kon ik mijn ‘zelf’ terugvinden, beseffend dat ik alles heb doorleefd en gedaan, heb gewonnen en verloren, heb vergeven maar niet vergeten. Dat ik in het middelpunt mocht staan en eenzaam moest zijn. Ik ‘bin’ bevrijd en gelukkig."

Dit drieluik maakt onderdeel uit van in totaal 8 drieluiken.

Foto: Ruud van de Steeg

Foto's header: Connie Akkermans


Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons Ebook, of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus?