Foto's beoordelen

Eugene Atget


Concepttekst

Omdat we regelmatig zelf jureren en dit al vrij lang doen, kunnen we putten uit eigen ervaring;

  • Waar we het eerst naar kijken is de tekst van het concept. De meeste conceptteksten gaan over hoe het fotoproject is gemaakt en wat je te zien krijgt. M.a.w. je krijgt een beschrijving van het fotowerk. Dit valt dus meteen af en dat is jammer want de serie kan toch sterk zijn. 
  • Een sterke tekst gaat over het waarom. Niet letterlijk, maar het zit erin vervlochten. Voor een jury is een tekst erg belangrijk want het geeft aan of de fotograaf zelf begrijpt wat hij/zij aan het doen is. Een concepttekst is meer dan 50% van je hele project. Heb je dat niet op orde, dan gaat het je niet verder brengen. Kijk naar conceptteksten bij fototentoonstellingen in musea of zoek naar beschrijvingen van curatoren van fotografen op internet. Deze teksten gaan inhoudelijk veel verder dan de bubbel waar je op dat moment in zit. Binnen onze groepen ervaren we dat de meeste cursisten moeite hebben met een sterke tekst, en is het een belangrijk aandachtspunt.

Vormtoepassingen

  • Welke vormtoepassingen zien we terug? 
  • Hoe is het project of serie opgebouwd, wat voor selectie is gemaakt, zien we verwijzingen tussen de foto’s?
  • Is er sprake van traditie? Hiermee bedoelen we of de maker zich heeft laten inspireren door andere fotografen, zien we een goed fundament?
  • Klopt de driehoek Concept-Vorm-Resultaat?

Een goed jury rapport laat enkel kennis zien, geen persoonlijke voorkeur. In onze lessen zijn persoonlijke meningen over fotografie enkel en alleen welkom in de pauze. Waarom? Omdat het zinloos is. Er is 180 jarige kennis beschikbaar die alle antwoorden heeft. Een persoonlijke mening kost alleen tijd. M.a.w. wat jij of ik vind is niet relevant, BEELDtaal wel. Daar zit de leercurve!

Foto boven; Eugéne Atgét

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons Ebook, of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus