Fotoselectie

Hoe selecteer je foto’s, wat maakt een goede fotoselectie?

Het selecteren van je werk kan een lastig proces zijn. De manier waarop we de betekenis van een foto interpreteren, kan sterk veranderen, afhankelijk van waar deze in een reeks wordt geplaatst. In deze oefening experimenteren we met verschillende manieren om foto's te ordenen, waarbij we een aantal mogelijkheden uitlichten.

Als je uitgaat van de werkdriehoek die we ook in onze andere artikelen noemen, hou je altijd jouw intentie of je idee in de gaten. Voor je het weet sla je een zijweg in omdat je er ‘mooie’ foto’s in wil houden die een ander verhaal vertellen dan waar je vanuit was gegaan. (Kill your darlings ;)

Foto's selecteren


Hoe dan ook, maak kleine afdrukken van zo’n 10x15 cm. en leg ze op een grote tafel. Neem vervolgens de volgende stappen om je foto’s te selecteren;

Begin dus met een grote stapel foto's. Maak vervolgens groepen van tien tot vijftien afbeeldingen met als uitgangspunt voor een groep: een bepaald kleurenpalet, overeenkomsten en verschillen in vormen, groepen op basis van type (portretten, objecten, landschappen, enz.)

Verplaats een enkele foto in en uit elke groep en onderzoek de verschillende manieren waarop deze kan worden geactiveerd. Besteed tijd aan het kijken en laat je instincten meedoen. Speel met het maken van zowel voor de hand liggende als ongelijksoortige paren. Denk na over de associaties die gemaakt worden bij het plaatsen van de ene afbeelding naast de andere en hoe deze veranderen als er meer afbeeldingen worden toegevoegd. Leg je groepen op een rij.

Als je het gevoel hebt ergens vast te zitten, draai dan het begin en het einde om, of begin in het midden en werk naar buiten toe naar elk uiteinde toe. Als je tevreden bent met een arrangement, fotografeer je het, schud je de stapel en begin je opnieuw. Het kan zijn dat je uiteindelijk geen van deze reeksen gebruikt, maar door ze in deze groepen te verdelen, kun je de potentiële thema's en patronen die in je werk voorkomen beter begrijpen en structuur bieden om hierop in te spelen.

Checklist:

  • Haal alle registraties eruit. Registraties of ‘plaatjes’ zijn vaak nietszeggende foto’s (meestal) van mensen die iets aan het doen zijn zoals; werken, eten, lopen, kijken etc. Het zijn de foto’s ‘van’ iets en niet ‘over’ iets. Er is geen emotie of context-framing in verwerkt.
  • Verwijder de foto’s die hetzelfde vertellen dan andere foto’s. De dubbelaars.
  • Als je met vormtoepassingen hebt gewerkt zul je merken dat je interessante combinaties kunt maken. Een portret past goed naast een uitsnede naast een landschap bijvoorbeeld.
  • Je gaat associaties en verwijzingen aanmaken tussen foto’s waardoor het geheel sterker communiceert. Foto’s in boeken worden vaak op deze manier geselecteerd.
  • Als laatste maak je een grid of raamwerk waarin je de ritmiek opvoert. Je zorgt voor een verhaallijn in je selectie; is er bijv. sprake van een climax? Zo ja, waar ga je hem leggen?

Het selectieproces is afhankelijk is van je idee of intentie. Je selecteert letterlijk je vorm om uiteindelijk inhoud binnen je werk aan te brengen. Als je serieus werkt volgens de driehoek intentie-vorm-resultaat, zul je altijd met een tevreden uitkomst thuiskomen.

Succes!