De Duitse fotograaf Thomas Ruff studeerde aan de Becher Schule onder Bernd en Hilla Becher.
Andreas Gursky, Thomas Struth en Candida Höfer
Begin jaren '80 begon hij zijn medestudenten, waaronder Andreas Gursky, Thomas Struth en Candida Höfer, op grootformaat in kleur te portretteren. De belichting was extreem neutraal, de portretten waren zonder enige expressie zoals op een pasfoto. De afdrukken waren monumentaal (210 × 165 cm), met een enorme detaillering (8x10').
Thomas Ruff- Portraits
Effect van een pasfoto
Thomas Ruff's ‘Portraits’ (1986-’91) is een uitgebreide serie waarbij elke foto de titel kreeg van de serie, het jaar en de naam van het onderwerp. De grote kleurenportretten van iedere geportretteerde tonen hun hoofd, de bovenste borst en de schouders, frame vullend. Tegen de neutrale achtergrond kijken ze met een lege uitdrukking naar de kijker. De extreem realistische weergave, zonder uitdrukking van persoonlijkheid of gevoel, geeft het effect van een pasfoto weer.
Traditionele kunst en het reclamebord op de snelweg
Hij was de eerste fotograaf uit Düsseldorf die zijn foto's dramatisch uitvergrootte. Dit was een zet die bedoeld was om zijn werken te verwijzen naar de schaal van traditionele kunst en die van het reclamebord op de snelweg. Hij bevestigde ze direct op een vel plexiglas om hun glans en presentatieve kwaliteit te verbeteren, twee technische innovaties die nog steeds op grote schaal worden nagedaan in de hedendaagse fotografie.
Thomas Ruff- Portraits
Europa zat in de jaren '80 in een identiteitscrisis en de muur in Duitsland was aan het wankelen. De autonome portretfotografie wendde zich meer en meer af van de befaamde persoonlijkheden en keerde zich naar de gewone man. Ruff's moment kon niet beter gepland zijn want het betekende zijn doorbraak.
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.