Eind jaren 1970 en begin jaren ’80 begon een groep kunstenaars, waaronder Cindy Sherman, Richard Prince en Sherrie Levine, destijds de 'Pictures Generation genoemd, fotografie te gebruiken om de strategieën en codes van reclame en media representaties te onderzoeken.
Walker Evans
Sherrie Levine produceerde in 1981 een serie foto's door reproducties van Walker Evans' foto's uit de Grote Depressie die in catalogi waren afgedrukt, opnieuw te fotograferen. Het gebaar van het opnieuw fotograferen van de beroemde afbeeldingen herpositioneerde de auteur, de kijker en het onderwerp. Levine reproduceert meer dan alleen de reeds gereproduceerde foto. Door zichzelf als auteur te benoemen, compliceert ze de oorspronkelijke bedoeling van de afbeelding en legt ze de machtsstructuren bloot die inherent zijn aan de productie van afbeeldingen.
After Walker Evans
De verhalen van de kunstgeschiedenis, waaraan Evans heeft bijgedragen door zijn eigen fotografische praktijk en daaropvolgende roem, worden vaak geschreven door mannelijke autoriteiten en bevatten voornamelijk mannelijke kunstenaars. Met ‘After Walker Evans’ grijpt Levine in en herschrijft het verhaal, waardoor de kijker zich afvraagt hoe men betekenis en geschiedenis creëert, en wat als natuurlijk wordt beschouwd in de compositie van een foto. Bovendien laat Levines toe-eigening van de afbeelding uit een catalogusafbeelding zien hoe kunstwerken tot handelswaar worden gemaakt en hun auteur verliezen door reproducties en verschillende verspreidingsmethoden.
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.