Penny Picture Display

Een bijzonder intrigerende foto uit de geschiedenis van de beeldtaal is het Penny Picture Display van Walker Evans.

Evans fotografeerde het bord in 1936 op een hete zomerdag in Georgia in de Verenigde Staten.


De foto is gemaakt door een etalageruit van buiten naar binnen bij een lokale studiofotograaf. In de etalage staat een fotodisplay die zijn portretfotografie aanprijst. Je ziet het woord ‘Studio’ staan. Dit zijn de plakletters op de ruit die Evans meeneemt in zijn compositie. Als je de foto bestudeert, zie je een typologische benadering van een gemeenschap van mensen die door de uitsnede uit hun portret-rol zijn getild.

Popart

Met deze uitsnede haalt hij het beeld uit zijn originele context en geeft het een nieuwe betekenis. Penny Picture Display is popart, maar het was helaas twintig jaar te vroeg. De foto is in de late jaren dertig gepubliceerd in Fortune magazine, waarin het werk van Evans voor de Farm Resettlement Administration (FSA) regelmatig verscheen. Wellicht lazen de jonge tieners, zoals Warhol, Rauschenberg en Lichtenstein ook Fortune en raakten zij erdoor geïnspireerd.


Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.

Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?