Sherrie Levine

Eind jaren 1970 en begin jaren ’80 begon een groep kunstenaars, waaronder Cindy Sherman, Richard Prince en Sherrie Levine, destijds de 'Pictures Generation genoemd, fotografie te gebruiken om de strategieën en codes van reclame en media representaties te onderzoeken. 

Bij het opnieuw fotograferen van Marlboro-advertenties, B-filmstills en zelfs klassiekers van de modernistische fotografie, namen deze kunstenaars een dubbele rol aan als regisseur en toeschouwer. In hun gemanipuleerde toe-eigeningen stelden deze kunstenaars niet alleen massa mediale ficties bloot en verdraaiden ze deze, maar voerden ze ook ingewikkeldere scenario's van verlangen, identificatie en verlies op.

Sherrie Levine produceerde in 1981 een serie foto's door reproducties van Walker Evans' foto's uit de Grote Depressie die in catalogi waren afgedrukt, opnieuw te fotograferen. Het gebaar van het opnieuw fotograferen van de beroemde afbeeldingen herpositioneerde de auteur, de kijker en het onderwerp. Levine reproduceert meer dan alleen de reeds gereproduceerde foto. Door zichzelf als auteur in te voegen, compliceert ze de oorspronkelijke bedoeling van de afbeelding en legt ze de machtsstructuren bloot die inherent zijn aan de productie van afbeeldingen.


De verhalen van de kunstgeschiedenis, waaraan Evans heeft bijgedragen door zijn eigen fotografische praktijk en daaropvolgende roem, worden vaak geschreven door mannelijke autoriteiten en bevatten voornamelijk mannelijke kunstenaars. Met ‘After Walker Evans’ grijpt Levine in en herschrijft het verhaal, waardoor de kijker zich afvraagt hoe men betekenis en geschiedenis creëert, en wat als natuurlijk wordt beschouwd in de compositie van een foto. Bovendien laat Levines toe-eigening van de afbeelding uit een catalogusafbeelding zien hoe kunstwerken tot handelswaar worden gemaakt en hun auteur verliezen door reproducties en verschillende verspreidingsmethoden.


Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.

www.forumbeeldtaal.nl


Over de schrijver
In 1993 ben ik afgestudeerd aan het KASK richting autonome fotografie. Naast mijn toenmalig werk als freelancer voor verschillende uitgevers en later als kunstenaar, verzamel ik al meer dan 30 jaar informatie over de BEELDtaal middels fotoboeken en fototentoonstellingen. Sinds 2009 geef ik les en in 2015 wordt Forum BEELDtaal gestart, een 4 jarig online opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling.Mijn intentie is het om mensen met hun inhoudelijke fotografie verder te helpen om ze dat gouden 'aha' moment te geven wat ik zelf ook heb ervaren.www.forumbeeldtaal.nl