Britten op vakantie in eigen land, overvolle stranden en zwembaden, drukke jeugd. The last resort van Martin Parr.
Een aantal foto’s uit The last Resort kregen grote bekendheid. Liverpool was het decor en voor Magnum fotograaf Martin Parr betekende dit een doorbraak. De openingsfoto is meteen raak. Een ouder echtpaar zit zwijgend tegenover elkaar. De lampjes aan de muur boven hen geven een oubollige sfeer, een oudere dame aan het achterliggende tafeltje is gedeeltelijk meegenomen in beeld. Welkom in het vakantie-oord.
Op andere foto’s zien we ook bijzondere taferelen waaronder een gezin die een frietje eet gezellig bij de afvalbak. Niet echt geschikt voor het familie-album maar maken het oprecht interessant en smeuig voor de kijker.
Parr maakte deze foto’s begin jaren 80. Het tijdperk Tatcher was net aangebroken, er was werkloosheid en er werd flink bezuinigd. Deze economische neergang zien we terug in de beelden. De details worden vaak de metafoor voor het verval. Wat we ook zien is dat mensen ondanks tegenslag niet bij de pakken neer gaan zitten. Ze blijven levenslustig en doorgaan. Het is de andere laag die in de serie is verwerkt.
Een soort van oorlogsreportage, maar dan bij ons in het Westen. The last resort is een sleutelwerk van Parr. Het is een van zijn vroege series waarbij hij in kleur werkt met flits. Hier zien we de basis ontstaan voor zijn stijl waarmee hij wereldberoemd is geworden. Dit boek is een absolute aanrader als je zijn werk beter wilt leren begrijpen.
Tekst: Hans Rutten
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.