Dougie Wallace: Shoreditch Wild Life
22 november 2021 

Dougie Wallace: Shoreditch Wild Life

Dougie Wallace houdt van de confrontatie. Met zijn camera met flits loopt hij door de straten van East End in Londen. Ongenadig legt hij mensen en situaties vast op de foto, vol in het licht van de flits.  De titel van het boek, Shoreditch Wild Life, roept wat vragen op. 'Wild Life' gaat over natuur en wilde dieren. Shoreditch is een wijk in Londen. De titel is dus vreemd. 

 

Als je door het boek bladert, valt het op. Wallace heeft veel foto’s gemaakt in het uitgaansleven en op evenementen en de mensen staan er vaak niet charmant op. Op zich hoeft dat ook niet, maar dan zou het wel het onderwerp moeten dienen. Nu staan er erg veel foto's in het boek van iemand met een verwrongen gezicht, of in een aparte houding. 

 

Straatfotografie is moeilijk. Het is veel fotograferen, naar veel plekken toegaan en hopen dat je iets aparts aantreft. Het is hard werken en vaak teleurgesteld worden. Het moeilijkste moet dan nog komen: de selectie achteraf. Na al dat harde werken moet je streng zijn voor jezelf. Veel foto’s zullen afvallen, die paar sterke blijven over. En daar komt de echte kwaliteit van een goede fotograaf naar boven - een strenge selectie. In Shoreditch Wild Life staan een aantal foto’s waarvan je je kan afvragen wat ze toevoegen. In die zin had de selectie wel wat strenger gemogen. Voor jou als kijker is het echter ook een goede oefening om jezelf te trainen in het maken van een eigen selectie.  

Tekst: Hans Rutten 

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. 

www.forumbeeldtaal.nl


Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?