Bryan Schutmaat: Good goddamn
17 april 2020 
in Boeken

Bryan Schutmaat: Good goddamn

Hoe breng je je laatste dagen in vrijheid door? Wetend dat je naar de gevangenis moet. Voor de meesten een onwerkelijke gedachte. Bryan Schutmaat neemt ons mee in een wereld die de meesten van ons niet kennen. Kris, een kameraad van hem, moet naar de gevangenis en zijn laatste tien dagen in vrijheid wordt hij gevolgd. Wat ga je dan doen?

Voor grootse plannen is geen tijd meer. Je vermaakt je maar met zaken dicht bij huis. Activiteiten waar je je goed bij voelt, vaak ook iets waar je goed bekend mee bent. We zien Kris jagen in het bos, bier drinken bij het vuur en door het bos scheuren in zijn jeep. 

























Het lijkt op vrijheid maar het is gedeeltelijke schijn. Kris kan niet meer overal naartoe, hij moet immers op korte termijn naar de gevangenis. Hij zal voor vijf jaar worden opgesloten. De foto’s hebben een ondertoon van melancholie. Het lijkt alsof Kris zich vermaakt maar of dat ook echt zo is? Dat zullen we nooit weten.  Schutmaat vertelt in 27 perfect uitgevoerde zwartwit beelden dit verhaal.


Hij staat dicht bij zijn vriend. Het lijkt alsof hij ons als kijker wil vertellen dat Kris gaat leren van zijn fouten. Dat hij beter uit de gevangenis zal komen.  Oppervlakkig gezien gaat dit verhaal over het klein leed van één persoon. Natuurlijk wil Schutmaat ons meer vertellen. Dit boek gaat ook over vriendschap, over elkaar steunen. En over de tweede kans die iedereen verdiend. 

Tekst: Hans Rutten

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.

www.forumbeeldtaal.nl

Over de schrijver
Forum BEELDtaal (20215) is een opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze is geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?