Edward Burtynsky

Vier decennia lang heeft Edward Burtynsky via diverse fotografische projecten het kruispunt van industriële groei en de impact op het milieu onderzocht. 

Tussen documentaire en verleidelijke esthetiek

Zijn kleurenfoto's documenteren het landschap die door menselijke activiteit worden verandert. Zijn beelden zijn beschouwend, gedetailleerd en nauwkeurig weergegeven, en vormen een balans tussen een documentaire en verleidelijke esthetiek.


Foto: Edward Burtynsky

Carleton Watkins, Ansel Adams, en New Topographics

Burtynsky werd als student geïnspireerd door Carleton Watkins, Ansel Adams, en New Topographics. Net als een paar van zijn voorgangers begon Burtynsky met het fotograferen van het ‘ongerepte’ landschap, maar voelde dat hij honderd jaar te laat geboren was om op zoek te gaan naar het ongerepte natuurlandschap. De General Motors-fabriek in zijn geboorteplaats beïnvloedde zijn wereldbeeld toen zijn vader op 45 jarige leeftijd in de fabriek overleed aan kanker als gevolg van blootstelling aan overmatige chemicaliën. 

In zijn gehele oeuvre onderzoekt hij het dilemma tussen het verlangen van de samenleving naar welvaart en de impact ervan op het milieu. Niet vreemd dat zijn werk weleens wordt vergeleken met de fotografie van Alexander Gursky en Michael Wolf.


Foto: Edward Burtynsky

Abstracte beelden

Burtynsky heeft de wereld rondgereisd op zoek naar mijnen, steengroeven, de olie-industrie,  scheepsbouw en -sloop en een opkomend en aanwezig China. Een altijd en overal aanwezige hulpbron die wereldwijd wordt bedreigd is water. Zijn vaak abstracte beelden, zwevend tussen schilderkunst en fotografie, vormen o.a. een portret van water als een open vraag over de vroegere, huidige en toekomstige relatie van de mens met de natuurlijke wereld. 


Foto: Edward Burtynsky

80 grote musea

Burtynsky's foto's zijn opgenomen in de collecties van 80 grote musea over de hele wereld, waaronder de National Gallery of Canada, het Museum of Modern Art, het Metropolitan Museum of Art en het Guggenheim Museum in New York, het Reina Sofia Museum in Madrid, het Tate Modern in Londen, het San Francisco Museum of Modern Art en het Los Angeles County Museum of Art in Californië.

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. 

Heb je interesse in onze cursus maar wil je eerst een vrijblijvend oriënterend Zoom gesprek? Stuur ons een mail en we maken een afspraak.




Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze is geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?