Josef Sudek

Josef Sudek (1896-1976) werd geboren in een stadje vlakbij Praag. 

Picturalisme

In 1911 ging hij in de leer bij een boekbinder en leerde de fotografie kennen door zijn oudere zus. Zij zou hem zijn hele verdere carrière blijven assisteren. Tijdens de eerste wereldoorlog verloor hij zijn rechterarm, maar hij besloot desondanks in 1922 fotografie te gaan studeren in Praag. Hier kwam hij in aanraking met het toen al verouderde picturalisme.

Hij was lid van de Praagse Club voor Amateurfotografen van 1920-24 en studeerde fotografie aan de Staatsschool voor Grafische Kunsten in Praag van 1922 tot 1924. In 1927 was hij een van de oprichters van de rebelse Tsjechische Fotografische Vereniging, gewijd aan documentaire fotografie.

Solotentoonstelling

Zijn serie foto's van de renovatie van de Sint-Vituskathedraal, waarin hij architectonische details van de kathedraal naast de abstracte vormen van werktuigen van de arbeiders plaatste, leverde hem in 1928 de titel van officiële fotograaf voor de stad Praag op. Na zijn eerste solotentoonstelling in 1933 werd Sudeks werk samen met dat van László Moholy-Nagy, Man Ray en Alexander Rodchenko getoond op de Internationale Fotografietentoonstelling van de stad in 1936.

Foto: Josef Sudek-Sint-Vituskathedraal

Internationale erkenning

Vijfentwintig jaar later kreeg hij internationale erkenning voor zijn scènes van het straatleven in Praag, stillevens en uitzichten vanuit zijn raam. Solotentoonstellingen van zijn werk zijn gehouden in het George Eastman House, ICP en het Musée National d'Art Moderne in Parijs.

The Windows of My Studio

Met uitzondering van zijn militaire dienst in Italië en een korte reis door Italië en België eind jaren twintig, bracht Sudek zijn hele leven door in Tsjechoslowakije, waar hij Praag met intimiteit en genegenheid fotografeerde. Hij is misschien wel het meest bekend om 'The Windows of My Studio', een serie die hij tussen 1940 en 1954 maakte.

 "Alles om ons heen, dood of levend, krijgt in de ogen van een goede observant op mysterieuze wijze vele variaties," verklaarde hij, "zodat een schijnbaar dood object tot leven komt door licht of door zijn omgeving.” En dat licht, maar ook de de afwezigheid ervan, maakt zijn werk zo intrigerend.


Foto: The Windows of My Studio

Praha Panoramaticka

Sudek verwierf ook bekendheid met Praha Panoramaticka, een boek uitgegeven in 1959. Hierin staan 284 panoramafoto's van Praag. Een prachtig tijdsbeeld van de stad en haar omgeving. Dit project is hij in 1950 gestart met een Kodak Panoram 4 uit 1899, die hij tijdens de oorlog had gekocht.

Praha Panoramaticka

De natuur, architectuur, straten en objecten worden uitvergroot door zijn gevoel en beheersing van de effecten van licht, in contrast met de duisternis. Niet alleen achter zijn camera maar ook in de donkere kamer toonde hij zijn meesterschap door het experiment niet uit de weg te gaan.

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.

Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze is geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?