Barbara Kruger is bekend om haar zeefdrukken waar zij korte en bondige teksten op foto's uit tijdschriften plaatste.
Satire
Zij ontwikkelde een beeldtaal die sterk werd beïnvloed door haar vroege werk als grafisch ontwerpster. Haar compilaties uit het ‘Reagan' tijdperk druipen over van satire. Ze ondermijnen het cliché van de massamedia.
Opmerkelijk en ironisch was dat haar werk nèt populair bleek bij het publiek die zij aansprak. Haar werk was geijkt voor billboards, t-shirts, credit-cards, koffiekoppen, sleutelhangers en winkeltassen.
In ‘I Shop Therefore I Am’ houden twee vingers een kaart ter grootte van een handpalm naar buiten. De kaart zelf is van zijn oorspronkelijke gezicht ontdaan, aangezien Kruger duidelijk "I shop therefore I am" op het platte rode oppervlak heeft gezet. De kijker kan waarschijnlijk afleiden dat de oorspronkelijke afbeelding een creditcard toonde, wat de nieuwe tekst aan de toe-eigening ervan koppelt.
Gesponsord consumentisme
De uitspraak "I shop therefore I am" verbindt de opwinding van gesponsord consumentisme en geconstrueerde vrouwelijke identiteit. Terwijl populaire formaten zoals films, damesbladen en advertenties van warenhuizen dicteren wat passend vrouwelijk en wenselijk is, keert Kruger ironisch genoeg de opgewekte slogan tegen zichzelf door het beeld te verdringen van een aantrekkelijke opstelling. De onderbreking van vette tekst en fel karmozijnrood houdt de kijker tegen en dwingt hem om zich af te vragen wat representatie en identiteit betekenen voor vrouwen in een consumptiemaatschappij, en hoe reclame deze identiteit probeert vorm te geven.
Pictures Generation
Kruger wordt vaak in één adem genoemd met feministische postmoderne kunstenaars als Sherrie Levine en Cindy Sherman. Net als Sherman gebruikt ze de technieken van massacommunicatie en reclame om gender en identiteit te onderzoeken. Ze bespreekt haar interesse in het weergeven van 'hoe we voor elkaar zijn' en de 'brede reikwijdte' die dit biedt voor haar werk. Kruger is ook onderdeel van de Pictures Generation.
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.