Richard Prince

Consumentengedrag

Aan het begin van zijn carrière werkte Prince bij een uitgeverij in New York, waar hij fysieke pagina's uit tijdschriften verzamelde en naar adverteerders stuurde om te bewijzen dat ze in tijdschriften waren geplaatst. Hij begon een serie te fotograferen met behulp van de Marlboro Man-advertenties, waarbij hij de tekst verwijderde, het bestaande beeld bijsneed en vervaagde en een alternatieve betekenis produceerde. Hoewel het westerse archetype van de cowboy al lang wordt geassocieerd met een Amerikaans mannelijk ideaalbeeld, verstoort Prince dit gepolijste en geconstrueerde beeld door de context ervan te verwijderen. Daarmee herinnert hij de kijker eraan dat mythische idealen het consumentengedrag beïnvloeden en dat de kijker medeplichtig is aan de creatie van die mythe.

 


Pictures Generation

‘Re-photography’ gebruikt toe-eigening als een eigen uitgangspunt. Kunstenaars putten uit het werk van anderen om hun eigen werk te creëren. ‘Toe-eigening’ kunst werd populair in de late jaren 1970. Andere toe-eigening kunstenaars zoals Sherrie Levine, Cindy Sherman en Barbara Kruger werden ook prominent in de East Village in de jaren 1980. Deze groep kunstenaars werd bekend als de 'Pictures Generation'.

Sam Abell is de fotograaf van de Marlboro-cowboy voor de advertenties destijds. In het onderstaand filmpje praat hij over Prince's foto's, die inmiddels voor miljoenen zijn geveild. Uit het filmpje blijkt dat Abell weinig idee heeft hoe kunst en de kunstwereld werkt, en hij neemt het nogal persoonlijk op.

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.