Henry Wessel (1942-2018) kreeg voor het eerst erkenning in de jaren '70, toen hij deel uitmaakte van de New Topographics-stroming.
New Topographics
New Topographics verving het traditionele fotografisch landschap door het meenemen van alledaagse scènes en onderwerpen zoals verkeerslichten, reclame, lege landschappen en buitenwijken. Rond diezelfde periode verhuisde Henry Wessel van New York naar San Francisco vanwege een grote liefde: de kwaliteit van het licht in Californië.
In zijn nieuwe omgeving fotografeerde hij de lokale architectuur en het sociale landschap in zowel zwart-wit als kleur, gekenmerkt door lange schaduwen en rijke variaties in tonen.
Spirituele balans
Over het beoordelen van een succesvolle foto, zei Wessel het volgende: “Je bent opeens verbonden met de onderlinge samenhang van alles, van links naar rechts, onder naar boven en van voor naar achter. Alles bevindt zich in een spirituele balans, middenin de chaos.”
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.