Harold Eugene Edgerton

De beroemde foto 'Milkdrop' uit 1936 vangt een druppel die neerkomt in een dunne laag van melk. 

Museum of Modern Art

De maker produceerde veel van dit soort momentopnames. De melkdruppel, een barstende ballon en een kogel die een appel doorboort werden voor het eerst in 1937 in het MOMA, het Museum of Modern Art in New York, tentoongesteld. 


Harold Eugene Edgerton (1903 – 1990) behaalde een ingenieursdiploma aan de Universiteit van Nebraska en vervolgde zijn studie aan het Massachusetts Institute of Technology. Zijn innovatieve invloed op het gebied van fotografie en film is groot geweest. Hij ontwikkelde speciale camera's voor het opnemen van kernexplosies, en heeft zijn kennis bijgedragen aan een sonar voor de onderzeese verlichting tijdens het filmen voor Jacques Cousteau. 

Stop-motion 

Maar de meest in het oog springende bijdrage van Edgerton was zijn spectaculaire stop-motion fotografie. Het menselijk oog kan geen gebeurtenis vastleggen die een fractie van een seconde duurt. Ditzelfde geldt voor film die uit een opeenvolging van stilstaande beelden bestaat. 


Edgerton was in staat om fotografische belichtingstijden tot minder dan een miljoenste van een seconde te realiseren. Met een zelfgebouwde timer en het genereren van een lichtflits lag de uitdaging enkel op het juiste ogenblik. Hij probeerde nog vele malen om een soortgelijke versie van de 'Milkdrop' te produceren, maar daar is hij nooit volledig in geslaagd. National Geographic gaf hem ooit de bijnaam; ‘de man die de tijd laat stilstaan’.


Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. 

Heb je interesse in onze cursus maar wil je eerst een vrijblijvend oriënterend Zoom gesprek? Stuur ons een mail en we maken een afspraak.

Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?