Group f/64
Group f/64 is een van de beroemdste fotografische collectieven die er zijn geweest. Opgericht in 1932 kwam ze in opstand tegen de dominante kunst van de schilderachtige en grafische technieken van het picturalisme.
Grootformaat camera's
De voorkeur van de leden ging uit naar een stijl van kunstfotografie die de unieke mechanische kwaliteiten van de camera zou promoten. Het diafragmanummer f/64 waaraan de Group zijn naam ontleent, is de kleinste lensopening van een camera voor een optimale scherptediepte. De Group gebruikte grootformaat camera's om hun effect te bereiken en ze produceerden landschappen, stillevens, naakten en architectonische onderwerpen.
Paul Strand en Straight Photography
De 11 leden van Group f/64 (soms aangeduid als de West Coast Photographic Movement) werden opgericht in de San Francisco Bay Area en werden geïnspireerd door de oostkust van Amerika en aan de inspanningen van Paul Strand. Het was Strand die de ‘Straight Photography’ heeft ontwikkeld en verfijnd, en het was het streven naar een puur (of Straight) beeld wat de zoektocht van Group f/64 werd. De oorspronkelijke 11 leden van Groep f.64 waren Ansel Adams, Imogen Cunningham, Edward Weston, Willard Van Dyke, Henry Swift, John Paul Edwards, Brett Weston, Consuelo Kanaga, Alma Lavenson, Sonya Noskowiak en Preston Holder.
Deze foto is een scherpe close-up van een magnolia bloesem, waarbij de zachte gebogen vormen van de witte bloemblaadjes een sensueel contrast vormen met de rechtopstaande stamper en meeldraden. Imogen Cunningham raakte geïnteresseerd in botanie en fotografie toen ze scheikunde studeerde aan de Universiteit van Washington, waar ze ook als fotograaf werkte op de afdeling botanie. Haar vroege werken werden beïnvloed door de pictorialist Gertrude Käsebier, maar begin jaren 20 was Cunningham overgestapt naar Straight Photography. De details in haar afbeeldingen zijn zo precies dat veel botanici en tuinbouwkundigen ze in hun studies hebben gebruikt, en haar botanische interesse leidde ertoe dat ze in 1933 de California Horticultural Society oprichtte. Gedurende haar lange carrière kreeg ze bekendheid als een vernieuwer in het experimenteren met fotografische technieken en stijlen.
Spirituelere bewustwording
Straight Photography gebruikte grootformaat camera's om semi-abstracties te maken en Group f/64 was toegewijd aan het fotograferen van alledaagse objecten waaraan ze nieuwe perspectieven en betekenis gaven waardoor de toeschouwer werd uitgenodigd om nog eens te kijken naar iets wat ze vanzelfsprekend vonden. Het was het doel om de wereld om hen heen te verheffen tot een iets spiritueler bewustwording. Gedurende het korte bestaan bleven de leden van Group f/64 trouw aan hun eigen voorwaarden zonder enige sociale of politieke referentie. Deze aanpak ging vaak niet zonder kritiek, maar de Group was toegewijd aan het principe dat (pure) fotografie de toeschouwer in een bepaalde mentale staat kon brengen. Er is dan ook veel stilte en sereniteit te vinden in de werken van de Group. Deze rust gaf de beelden een aura die uniek was binnen de Straight Photography.
We zien een bot van een bekken van een koe dat tegen de lucht is afgetekend, waardoor het een monumentale vorm krijgt. Hoge contrasten met een scherpe focus benadrukken de neutrale achtergrond die een gevoel van oneindige ruimte oproept. De vorm lijkt op een masker, of misschien zelfs op een beeldhouwwerk. Met zijn bijdrage aan het mede-oprichten van de Groep f/64 zag Van Dyke de beweging ook als noodzakelijk vanwege de ligging aan de westkust en het Californische licht. Zoals hij zei over het maken van deze foto; "de lucht was zo blauw en de lucht zo helder en schoon en er was een soort harde schittering die werd geaccentueerd door het gebruik van zeer scherpe lenzen en zeer kleine diafragma's."
M.H. de Young Museum in San Francisco
In 1932 hield Groep f/64 een tentoonstelling in het M.H. de Young Museum in San Francisco. De expo, die samenviel met de publicatie van Weston's ‘The Art of Edward Weston’, en beschikbaar was om te signeren bij de tentoonstelling, bevatte negen foto's van elk van de leden. De tentoonstelling reisde naar verschillende musea en galeries en kreeg uiteenlopende reacties, van lovend tot zeer kritisch.
Social Realism
In 1935 kwam Group f/64 als beweging ten einde. Door de gevolgen van de Grote Depressie won de stroming ‘Social Realism’ aan populariteit. Straight Photography was gerelateerd aan Social Realism, zoals Dorothea Lange en Walker Evans beroemd werden om hun beelden van het menselijk drama van de Grote Depressie. Lange, die in San Francisco woonde, werd nog uitgenodigd om zich bij Group f/64 aan te sluiten, maar ze sloeg het aanbod af.
California School of Fine Arts
Group f/64 had een blijvende impact op Californische kunstinstellingen. Beïnvloed door de tentoonstelling in 1932, werd Ansel Adams in 1945 gevraagd om een fotografie afdeling op te zetten aan de California School of Fine Arts, die al bekend stond om zijn schilderfaculteit waar o.a. Mark Rothko les had gehad. Adams werd een bekend docent en beïnvloedde fotografen zoals Minor White, Aaron Siskind en latere fotografen, waaronder Harry Callahan.
De nadruk van Group f/64 op de scherp gefocuste close-up en de formele elementen van het beeld bleven fundamenteel voor de ontwikkeling van abstracte fotografie in het algemeen. Tegelijkertijd blijven de beelden van de Group populair en hebben ze een blijvende traditie gevestigd in stilleven- en landschapsfotografie wereldwijd.
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.