Elliot Erwitt

Er is veel gevoel aanwezig in de onderstaande beroemde foto.


Niet alleen het zacht binnenkomend licht en het extra stukje doek op het bed voor de baby, maar vooral de liefdevolle blik van de moeder is archetypisch. Haar intentie wordt vooral versterkt vanwege de onzichtbare blik van het kind. En daarnaast hebben we de familiekat, die een mysterieuze verfijning als zowel warme huiselijkheid brengt. "Het is een snapshot van mijn vrouw en kind", zei Elliott Erwitt in 1953 toen hij het beeld maakte.

 

 In hetzelfde jaar van deze foto trad hij toe tot het Magnum Photos-agentschap en twee jaar later werd het beeld opgenomen in The Family of Man van Edward Steichen. De foto is een bijzondere uitzondering in het oeuvre van Erwitt’s bijna zestigjarige carrière als fotograaf met werk doordrenkt van ironie, humor en surrealisme. Bekijk hier de korte video; Erwitt slaat steeds de spijker precies op z'n kop: 

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. 



Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?