Edward Hopper
Edward Hopper behoort tot de meest herkenbare en invloedrijke kunstenaars van de twintigste eeuw.
Zijn schilderijen vallen op door hun eenvoud, maar het is juist die verstilling die raakt. Hopper schilderde geen bruisende stadsgezichten of gezellige cafés vol mensen, maar stille kamers, lege straten en eenzame figuren. Zijn werk voelt als een pauze moment in de tijd, alsof we op het punt staan een verhaal binnen te stappen dat zich nog moet ontvouwen.
‘House by the Railroad’ (1925) is veel meer dan een schilderij van een huis. het is een beeld van vervreemding en verandering. Het statige Victoriaanse huis, met zijn hoge gevel en typisch dak, staat stil en eenzaam, afgesneden van de kijker door een strakke, horizontale spoorlijn. Alsof de moderne wereld letterlijk tussen ons en het verleden is komen te liggen. De gordijnen in de ramen zijn gesloten en het lijkt of de bewoners zich hebben teruggetrokken of niet meer thuis zijn. Hopper schilderde het huis uit zijn hoofd, maar het doet sterk denken aan de huizen in Rockland County, waar hij opgroeide. Een familielid meende zelfs dat het huis echt bestond. Het werk was het eerste schilderij dat het MoMA aankocht en inspireerde Alfred Hitchcock bij het ontwerp van het huis in Psycho.
Hoewel Hopper vaak tot het realisme wordt gerekend, gaat zijn werk veel verder dan het zichtbare. Hij toont de wereld niet zoals die is, maar zoals die voelt. Door elke vorm van actie tot een minimum te beperken en de onderlinge interactie tussen personages weg te laten, ontstaat er ruimte voor suggestie. Hij laat het onuitgesprokene spreken. Elk werk wordt een uitnodiging voor de kijker om het verhaal zelf af te maken, met eigen gedachten, herinneringen of gevoelens.
Automat (1927) is een van Edward Hoppers meest ingetogen en betekenisvolle schilderijen. In een fel verlichte automatiek zit een jonge vrouw alleen aan een tafeltje, peinzend starend naar haar koffie. Haar hoed is nog op, één handschoen uit, een subtiel teken dat ze even op adem komt. Het donkere raam achter haar weerspiegelt het licht van binnen, maar laat niets van buiten zien, wat haar isolement versterkt. Hopper toont hier zijn fascinatie voor de stille spanning van de stad. Automats (sinds 1902 in Amerika), populaire zelfbedieningsrestaurants, symboliseren de moderne, anonieme samenleving. De vrouw is omringd door stilte, maar wie is zij? Waar gaat ze heen? De ruimte en setting zijn net zo belangrijk als de figuur zelf. Hopper verheft deze alledaagse scène tot een beeld van vervreemding, introspectie en de kwetsbaarheid van het individu binnen de omgeving waar het zich bevind.
Een van de krachtigste middelen die Hopper hierbij inzet, is licht. Niet zomaar een sfeerlicht, maar een drijvende kracht in zijn composities. Het ochtendlicht in Early Sunday Morning of het felle kunstlicht in Nighthawks roept niet alleen een bepaalde stemming op, maar benadrukt ook de eenzaamheid van zijn figuren. Licht wordt bij Hopper iets dat verbindt én scheidt, dat onthult én verbergt. Vaak lijkt het alsof de figuren opgesloten zitten, door een raam, een muur of gewoon hun eigen gedachten.
Early Sunday Morning (1930) van Edward Hopper lijkt op het eerste gezicht een eenvoudig straatbeeld. We zien een rij winkelpanden in het vroege ochtendlicht, gesloten luiken, lege stoep, geen mens te bekennen. Maar juist in die stilte zit de kracht. Hopper toont hier geen actie, geen verhaal met begin of einde maar alleen een bevroren moment vóór de stad ontwaakt. Het zachte ochtendlicht valt schuin op de gevels en benadrukt elk detail zoals de rode bakstenen, de gordijnen achter de ramen, het ritme van de winkelruiten. Alles ademt rust, maar ook iets onbestemds. De afwezigheid van mensen roept vragen op. Waar is iedereen? Wat gaat er gebeuren? Hopper schilderde dit tafereel geïnspireerd op Seventh Avenue in New York. Toch overstijgt het de stad: het beeld voelt universeel. Het schilderij vangt de melancholie van het alledaagse, het stille begin van een nieuwe dag.
Hopper schilderde gewone mensen in alledaagse situaties: een vrouw op bed, iemand die uit het raam kijkt, een stel in een hotelkamer. Maar in zijn handen worden deze scènes geladen met betekenis. De stilte spreekt boekdelen en raakt aan thema’s als eenzaamheid, verlangen en vervreemding, allemaal onder de oppervlakte van het alledaagse. Die diepgang maakt zijn schilderijen tijdloos en universeel.
Gas (1940) is een goed voorbeeld van Hoppers vermogen om een eenvoudig moment om te vormen tot een psychologisch geladen tafereel. We zien een eenzame pompbediende in de schemering bij een verlaten tankstation. De rode benzinepompen geven een vleug kleur aan de verder stille, bijna melancholische omgeving. Maar de kracht zit níet in wat direct zichtbaar is. Het scherpe kunstlicht verlicht de grond en benadrukt de leegte eromheen, terwijl de weg naar een donkere bomen rand leidt. De mens lijkt klein en verloren tegenover de oprukkende natuur en de vergankelijkheid van techniek. Hopper baseerde het tafereel op herinneringen aan meerdere tankstations. Zijn vrouw Jo schreef dat ze samen rondreden om verlichte stations te observeren bij het vallen van de avond. In de studio verfijnde Hopper de compositie tot het beeld precies de juiste sfeer kreeg
Niet verwonderlijk dat Hopper talloze kunstenaars heeft geïnspireerd. Gregory Crewdson, Philip-Lorca diCorcia en Todd Hido hebben zijn beelden vertaald naar hedendaagse fotografie. Hun foto's ademen eenzelfde sfeer van suspense en innerlijke onrust, vaak versterkt door filmisch licht en nauwkeurige composities. Ook in de filmwereld is zijn invloed aanwezig. Regisseurs als Alfred Hitchcock, Wim Wenders en David Lynch lieten zich inspireren door zijn composities en mysterieuze sfeer.
Nighthawks (1942) is zonder twijfel het bekendste werk van Hopper, en dat is niet voor niets. Vier figuren zitten zwijgend in een helder verlicht nachtcafé, omringd door de stilte van de slapende stad. Hoewel ze fysiek dichtbij zijn, lijkt er emotioneel een wereld tussen hen te liggen. Het grote raam vormt een stille barrière tussen de scène en de toeschouwer, die als een buitenstaander meekijkt, maar niet kan binnendringen. Het café zelf is gebaseerd op een restaurant in New York, maar in Hoppers handen verandert het in een tijdloos decor van eenzaamheid, vervreemding en onuitgesproken verlangen. De scherpe lichtval snijdt door de duisternis en benadrukt de leegte rondom. Geen van de personages maakt contact, en juist die stilte spreekt boekdelen. Hopper nodigt ons uit om het verhaal af te maken, om betekenis te geven aan het banale. Zo wordt Nighthawks een bepalend beeld van de moderne menselijke conditie.
Hopper’s schilderijen zijn geen snapshots van de werkelijkheid, maar eerder poëtische pauze momenten. Ze vragen niet om snelle antwoorden, maar om aandacht. En juist dat maakt zijn werk zo krachtig: het nodigt ons uit om écht te kijken.
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.