Context

John Thomson fotografeerde met het wetplate-collodiumprocedé. Op de foto zie je rond de 'portret-opstelling' de omgeving waar de foto is genomen. Hij fotografeerde zijn opstellingen vaker op deze manier en gezien het arbeidsintensieve en tijdrovendende wetplate-proces zal hij dit bewust hebben gedaan. Dit was voor die tijd baanbrekend. Waar was hij naar op zoek?  85 jaar later deed de beroemde modefotograaf Irving Penn ongeveer hetzelfde.

   

Hij nam het achtergronddoek van zijn modestudio in New York mee naar Peru om daar de mensen te fotograferen. Bij terugkomst dacht de beeldredactie van Vogue, die het doek meteen herkenden van zijn modefoto's, dat hij Peruanen had laten overvliegen om in zijn studio in New York te portretteren. 30 jaar later reist Richard Avedon 5 jaar lang door de Midwest van de Verenigde Staten met een wit achtergronddoek om de Amerikaan vast te leggen.

   

De geportretteerde op deze manier uit zijn 'omgeving' halen is een belangrijke en vaak doeltreffende manier van aanpak binnen de disciplines van de hedendaagse fotografie. Het zet het te vertellen verhaal in een heel andere context en is hiermee een belangrijk onderdeel binnen de beeldtaal. Daar waar Johnson de context laat zien, haalt Avedon hem weg.

Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. 

www.forumbeeldtaal.nl


Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?