Misschien wel de grootste modefotograaf van zijn tijd, Richard Avedon, (1923-2004) ging eind 1978 met een wat onzeker gevoel akkoord voor een opdracht van het Amon Carter Museum in Fort Worth, Texas om een portret van het Amerikaanse Westen te maken. Met dit project wilde hij, omwille van zijn hart, even afstand nemen van de wereld van modefotografie en zich in plaats daarvan richten op de alledaagse mensen die in het Amerikaanse Westen leefden.
De eerste foto
Het voorjaar daarop ging hij naar de ‘Rattlesnake Round-Up’ in Texas en maakte hij zes portretten die de toon zouden zetten. Tijdens de sessies ontdekte hij dat de geportretteerden via hun gezichten, kleding en houdingen het harde bestaan vertegenwoordigden.
De eerste foto die op 3-10-1979 gemaakt werd voor het project
In The American West
Om ‘In the American West’ te produceren, reisde Avedon met zijn assistenten vijf jaar lang door eenentwintig westelijke staten en fotografeerde hij meer dan zevenhonderd mensen. Ze ontmoetten mijnwerkers, rodeo-arbeiders, slachthuisarbeiders, barmannen, zwervers, conciërges en de lijst gaat door. Ze sliepen in goedkope motels en gingen 's ochtends vroeg weer op pad voor de volgende sessies. Avedon vermeed de populaire landschapsbeelden die het Westen zo bekend maakt, en besloot de regio te laten zien door foto’s van haar inwoners.
Slachthuisarbeider
August Sander
Avedon voerde 752 fotoshoots uit met de mensen die hij in 189 steden in 17 staten en Canada ontmoette, belichtte zo'n 17.000 vellen film waarbij hij nauwkeurige aantekeningen bijhield van hun namen, locaties, data en vaak ook hun beroep. Elke persoon poseerde tegen een witte achtergrond in natuurlijk licht, zodat alle context uit het kader was verwijderd. Avedon's insteek was niet topografisch zoals dat van August Sander, maar beiden hebben een gemeenschappelijke typologische vorm.
Avedon in gesprek met een geportretteerde en zijn twee assistenten
In The American West, niet The American West
Avedon werd zowel geprezen als bekritiseerd voor deze serie, die de inwoners van het Amerikaanse Westen vrij selectief presenteert. Het scherpe contrast tussen de eenvoud van de omgeving en het verweerde uiterlijk van geportretteerden leidde tot beschuldigingen van uitbuiting. Critici vonden dat Avedon's aanpak de onderwerpen van hun waardigheid haalde, waardoor ze te kijk werden gezet voor de elite aan de oostkust, in plaats van ze met respect en begrip af te beelden. Dit project riep ook belangrijke vragen op over de verantwoordelijkheden van fotografen. In reactie op kritiek op de serie antwoordde Avedon: "Het gaat niet over het Westen. Ik had dit overal ter wereld kunnen doen. De portretten gaan over mensen, vergeet het Westen. Het werk heet In The American West, niet The American West."
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.
www.forumbeeldtaal.nl