Karl Blossfeldt (Duitsland 1865—1932) is een van de belangrijke fotografen van de Neue Sachlichkeit (Nieuwe Zakelijkheid), een modernistische beweging in de Duitse kunst en literatuur die ontstond na de Eerste Wereldoorlog en floreerde in de jaren ’20. In de fotografie probeerde de Neue Sachlichkeit-beweging de camera op een volledig objectieve manier te gebruiken, door gebruik te maken van de registratieve eigenschappen om de wereld zo echt mogelijk weer te geven.
In 1881 begon Karl Blossfeldt een studie als leerling beeldhouwkunst. Vervolgens verhuisde hij naar Berlijn om te studeren aan het Kunstgewerbemuseum. In 1890 ontving Blossfeldt een beurs om in Rome te studeren onder Moritz Meurer, een decoratief kunstenaar en professor in ornament en design. Samen met verschillende andere assistenten maakte en fotografeerde Blossfeldt afgietsels van botanische voorbeelden, en bleef tot 1896 met Meurer samenwerken. Vanaf 1898 gaf Blossfeldt les in design aan de Kunstgewerbeschule en in 1930 werd hij emeritus hoogleraar. Daar richtte hij een archief met plantenfotografie op dat hij gebruikte om zijn studenten te leren over design en patronen die in de natuur te vinden zijn.
Blossfeldt had geen formele opleiding als fotograaf en gebruikte een zelfgemaakte camera die hij uitrustte met lenzen die tot 30 keer kon vergroten. Dit resulteerde in beelden met extreme details en helderheid. Het project was een studie in typen, die werd gecategoriseerd en onderscheiden waardoor een typologie ontstond. Blossfeldt werd onbedoeld een moderne kunstenaar.
In 1926, toen hij al in de 60 was, werd zijn werk voor het eerst aan het publiek tentoongesteld in een bekende Berlijnse galerie. De daar tentoongestelde werken werden in 1928 gepubliceerd in het boek ‘Urformen der Kunst’. In totaal werden drie boeken gepubliceerd waarvan het laatste postuum (1942) en was een enorm succes.
Blossfeldts beelden zijn strak gecomponeerd tegen een effen kartonnen achtergrond en leken op lijntekeningen. Zijn doel was om een catalogus van vormen te produceren die ter inspiratie kon zijn aan kunstenaars, ambachtslieden en architecten terwijl zij hun ontwerpen bedachten.
Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op.
www.forumbeeldtaal.nl