Hill & Adamson

De samenwerking tussen David Octavius Hill (1802— 1870) en Robert Adamson (1821- 1848), leverde een van de grootste fotografische portretten van de 19e eeuw op, en tegelijkertijd zou het een van de eerste documentaire projecten zijn die erkenning kreeg.

Gedurende de volgende vier jaar (tot Adamsons onverwachte dood in 1848) produceerden de twee ongeveer 3.000 afbeeldingen die het gewone leven in Schotse vissersdorpen documenteerden, evenals landschappen en stedelijke scènes uit de aangrenzende regio.

Edinburgh, 1843

Free Church of Scotland

Hill begon in 1843 met het schilderen van een groot herdenkingsschilderij voor de ‘Free Church of Scotland’. Om een nauwkeurig beeld te krijgen van de kenmerken van de 450 afgevaardigden, besloot Hill fotografische portretten te maken en riep de hulp in van Robert Adamson.  Adamson was een jonge chemicus die technische kennis bezat over de toen nog prille kunst van de fotografie. Hij had een jaar lang had geëxperimenteerd met de calotype, destijds een revolutionair fotografisch proces dat het eerste negatief creëerde waarvan meerdere afdrukken konden worden gemaakt. 

Free Church Of Scotland

Calotypie

Het duo gaf de voorkeur aan de calotypie boven de daguerreotypie omdat deze goedkoper was. De calotypie onderdrukte ook details en stelde de fotograaf in staat om de belichting, expressie en gebaren te controleren en zo de persoonlijkheid van de geportretteerde te benadrukken. Hill raakte in de ban van fotografie, want hij ontdekte op de fotoplaten gelaatsuitdrukkingen die hij met het blote oog niet kon waarnemen.

Poses voor de Free Church Of Scotland

Newhaven

Hill en Adamson beperkten hun activiteiten niet tot het fotograferen van de elite van Schotland. Het productieve duo werkte van 1843 tot 1847 en creëerden meer dan vijftienhonderd portretten, waaronder afbeeldingen van lokale adel en de mannen en vrouwen van het vissersdorp Newhaven. Hun foto's werden bewonderd om hun artistieke compositie en werden in hun tijd vergeleken met de stijl van Rembrandt.

Viisersvrouw

Na Adamsons vroegtijdige dood op 27-jarige leeftijd stopte Hill tijdelijk met fotograferen en keerde terug naar de schilderkunst. Tussen 1861 en 1862 werkte hij samen met Alexander McGlashan aan een serie afbeeldingen gemaakt met collodium glasnegatieven.

Alfred Stieglitz

Alfred Stieglitz beschouwde Hill als een van de weinige negentiende-eeuwse fotografen die in een artistieke modus werkte (Adamson werd over het hoofd gezien, maar wordt inmiddels erkend als een volledige partner)  en verwees naar hem als 'de vader van de picturale fotografie.’ Toen Stieglitz in 1910 de uitgebreide International Exhibition of Pictorial Photography organiseerde in de Albright Art Gallery in Buffalo, New York, was het werk van Hill en Adamson, met veertig afdrukken, beter vertegenwoordigd dan dat van welke levende fotograaf dan ook.


Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab. Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. 

Over de schrijver
Forum BEELDtaal (2015) is een 4 jarig opleidingsplatform voor verhalende fotografie en fotografische visual storytelling. De blogs die wij schrijven hebben hun oorsprong uit de meer dan 180 jarige geschiedenis van de beeldtaal. Deze geschiedenis is erg belangrijk om te weten wie je voorgangers zijn bij het maken van een verhalend fotoproject. Wie zijn je inspiratiebronnen, en wat kan je van ze leren?