George Breitner

De uitvinding van de fotografie

De uitvinding van de fotografie in het eerste kwart van de 19e eeuw dwong kunstenaars om stil te staan bij wat ze deden. Camera's bleken immers een betere, snellere en goedkopere manier om de werkelijkheid weer te geven dan een tekening of een schilderij.

Onder meer als reactie op de fotografie besloten sommige kunstschilders de wereld niet meer weer te geven zoals deze is, maar zoals ze lijkt. De naam van de kunststroming 'Impressionisme' is afgeleid van die subjectieve kijk op de werkelijkheid.



Claude Monet


Verwijzend naar bovenstaande schilderij zei Monet: "Een landschap is niets anders dan de indruk van een bepaald moment. Op de vraag welke titel ik het wilde geven antwoordde ik; 'Noem het maar Impression'."

George Breitner

Het zou nog even duren voordat fotografie haar eigen 'impressie' ontwikkelde en tot die tijd probeerden vele fotografen de schilderkunst te imiteren. Één van de uitzonderingen van deze picturale beweging was de Nederlandse kunstschilder George Breitner. 


George Hendrik Breitner, Amsterdam 1896-1898

Suggestief element

Breitner begon rond 1889 te fotograferen met de toen net geïntroduceerde handcamera's, die gemakkelijk en onopvallend gehanteerd konden worden. Hij fotografeerde het leven op straat van het langslopende publiek en het bood hem de kans meer spontaniteit en dynamiek toe te voegen aan zijn composities. Hij sneed, net zoals een camera dat ook doet, zijn beeld af waardoor een suggestief element aan het schilderij wordt toegevoegd zoals je ziet bij bovenstaande afbeelding. Daarnaast zie je het perspectief van de lenswerking van de camera waardoor er dynamiek ontstaat tussen de persoon op de voorgrond en de mensen erachter. 



George Breitner, wandelaars op het Spui en Kalverstraat

Snapshots

Breitner was misschien wel één van de interessantste fotografen van zijn tijd. Hij maakte veel snapshot-achtige foto's op straat en brak met alle conventies waardoor hij slaagde de levendigheid van de grote stad in beeld te brengen met opzettelijk bewogen foto's en gewaagde uitsneden. Als je zijn foto's bekijkt komen de beelden heel dichtbij vanwege zijn moderne manier van aanpak. 



Hoe zal over honderd jaar naar onze foto's gekeken worden?


Wil je meer weten over inhoudelijke fotografie? Lees onze blogs, download ons E-book of schrijf je in bij ons BEELDlab.

Ben je klaar voor de echte cursus? In september starten we weer op. Zorg dat je er op tijd bij bent, want ze raken vol.